Diskussionen tar aldrig slut!

Mitt svar från Ursula...






Ursula

 

Tack, återigen, för ditt svar. Jag känner att du missuppfattar mitt ifrågasättande. Jag ifrågasätter inte din parning, absolut inte. Jag förstår att din parning inte var någon tvångsparning och att din tik var villig till parning. Jag har aldrig kritiserat den verkliga händelsen och kommer inte att göra detta, då jag själv inte var med under den aktuella parningen! Du har säkert mycket goda kunskaper om parningar och vill självklart inte skada din tik genom en tvångsparning! Läs gärna igenom mina mail igen, för jag har aldrig haft för avsikt att kritisera den verkliga händelsen!

 

Det jag ifrågasätter och kritiserar är din senaste illustration i Hundsport. Bilden är direkt olämplig att trycka i Hundsport, då tidningen bl.a. vänder sig till hunduppfödare. Denna bild kan medföra felaktiga tolkningar om hur, enligt lag, en godkänd parning får genomföras. Fixerande av bl.a. tikens huvud och hållande under hennes buk är inte att föredra. Om tiken inte är redo för en parning vid  tillfället kan detta medföra både fysiska och psykiska skador. I Sverige finns, tyvärr, en tradition bland en del (direkt olämpliga) hunduppfödare som anser att en tik måste fixeras inför parning, där tar man varken  hänsyn till rätt dag i löpcykeln och tikens preferens. Trots att lagstiftningen la till ett förbud om tvångsparning för ett par år sedan tillämpas fortfarande detta övergrepp.

 

Som jag tidigare har nämnt i mail tror jag att det är oerhört viktigt att Hundsport visar sin ståndpunkt i frågan, då bilden kan ge fullständigt felaktiga tolkningar om parningar till hunduppfödare som ägnar sig åt denna grymma metod!

 

Jag hoppas att jag har rett ut en del frågetecken oss i mellan!

 

Mvh Eva-Lena



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0