hönsindustrin

Jag kollade precis på Jamie Oliver ( den nakna kocken) på tv, då han tog upp konsumenternas inflytande över djurens välfärd. Skönt att äntligen någon vågar stå för hur djurindustrin ser ut. För alla som inte såg programmet rekommenderar jag att ni kollar reprisen. Den är ruskig men sevärd!

Han tog upp bla upp problemet med hur tätt slaktkycklingarna tvingas leva. Att EU godkänner 38kg kyckling per kvadratmeter. För att få en tydligare bild av detta kan man säga att ca 18 st kycklingar, vid slaktålder, lever så tätt ihop att de får samsas på en kvadratmeter. Han tog även upp problemet med frätskador som kycklingarna ofta får, de utsätts för höga amoniakhalter då/om de vistas på en blöt ströbädd, (dvs de får frätskador för de tvingar trampa runt i sitt egna träck).

Tydligen verkar konsumenterna, som var med i detta program, väldigt okunniga och tyvärr tror jag också att de svenska konsumenterna inte heller har kunskapen om hur djuren verkligen har det innan de hamar på middagsbordet. Frågan är nu: Hur ska man lyckas nå ut till konsumenterna så de kan ändra sina vanor så att välfärden hos djuren kan höjas? Jag vill inte tro att människor medvetet stödjer produktion där djurhälsan är försämrad. Jag tror att om människor visste bättre skulle de göra bättre väl, tex handla ekologiskt eller iallafall tagit ställning för vad de tycker är rätt och riktigt vad det gäller djurproduktionen.








Kommentarer
Postat av: Emma

så sant så sant! Att leva som slaktkyckling måste vara ruggigt hemskt....

2008-10-30 @ 22:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0